Pisz po swojej stronie!

Pisz, bazgrol, kreśl… i znowu pisz. Proces powstawania treści na stronę WWW jest czasochłonny i wymaga Twojego zaangażowania. Kiedy przez niego przejdziesz otrzymasz stronę, na której w indywidualny sposób i swoimi słowami przedstawiłaś siebie: to kim jesteś i co robisz. Klienci to docenią.

Zanim zaczniesz pisać, podziel na wyraźne części informacje, które chcesz przekazać. Najlepiej jeżeli będą one zgodne z zakładkami na stronie. W ten sposób podzielisz zadanie na małe etapy, które łatwiej będzie ogarnąć.

Wydziel stałe fragmenty, takie jak: strona główna / o mnie / oferta.

Strona główna

To co piszesz na stronie głównej ma w jasny sposób informować użytkownika, co robisz i czym się zajmujesz. Tak, żeby od samego początku miał pewność, czy dobrze trafił. Hasłowe ujęcie tematu i kilka zdań wprowadzających poprowadzą gościa po stronie. Warto też przekierować użytkownika ze stron głównej do ważnego dla Ciebie miejsca, np. oferty czy zapisów na newsletter. Zrobisz to za pomocą linków wewnętrznych.

O mnie

Zakładka o mnie to jedno z najczęściej odwiedzanych miejsc strony internetowej. Jednocześnie miejsce, w którym popełniamy najwięcej błędów.

Pisanie o sobie nie jest łatwe. Wie to każdy, kto próbował przygotować interesującą notatkę na swój temat. To w tym miejscu strony najczęściej sięgamy po wyświechtane zwroty typu: dynamicznie rozwijająca się firma (nawet w sytuacji, kiedy działalność jest jednoosobowa!); kreatywny zespół młodych ludzi… Puste słowa, za którymi nic nie stoi. Które nic nie mówią o Tobie i Twojej działalności. Więcej zdań i zwrotów, których powinnaś się wystrzegać, znajdziesz w Katalogu zdań zużytych :). Zamiast tego spróbuj wykorzystać to miejsce do pokazania klientowi kim jesteś i do przekonaj go do siebie.

Zanim zaczniesz pisać, zastanów się, co chcesz o sobie powiedzieć, jaki obraz przekazać. Zawsze zachęcam do pisania w sposób szczery i bezpośredni, co nie oznacza jednak, że musisz się dzielić swoimi wszystkimi doświadczeniami życiowymi. Wybierz te, które wpłynęły na to, kim jesteś teraz i czym się zajmujesz. W ten sposób uzyskasz spójny obraz.

Oferta

Ciekawe zaprezentowanie oferty w sytuacji, kiedy sprzedajesz worki na śmieci, może być trudne. Ale zawsze warto podjąć wyzwanie i ukazać produkt i usługi w nieszablonowy sposób. Podejrzyj konkurencję, a potem zrób coś totalnie przeciwnego. Często sugerujemy się tym, jak to robią inni i wpadamy w te same utarte schematy. Oczywiście kiedy oferujesz kurs jogi na Bahamach, sprawę masz ułatwioną.

Redakcja ułatwia czytanie

Napisanie tekstów to połowa drogi. Teraz musisz je odpowiednio zredagować, tak aby internetowi goście, którzy są zazwyczaj bardzo niecierpliwi, zechcieli to przeczytać. W internecie czytamy inaczej. Często tylko pobieżnie przeglądamy strony, wyłapując ciekawe informacje. Odpowiednio przygotowane teksty ułatwią ich szybkie czytanie.

  • Unikaj szerokich kolumn tekstu, zapisanych jednolitą czcionką. W ten sposób na dzień dobry zniechęcisz do siebie czytelnika.
  • Tekst podziel na wyraźne akapity.
  • Każdy akapit opatrz nagłówkiem, który opisze w skrócie jego zawartoś i zachęci do przeczytania całości.
  • Stosuj punktory, pogrubienia, kursywę. Baw się tekstem i jego wyglądem – stanie się on lżejszy i ciekawszy w odbiorze.
  • Nie przesadzaj – wybierz jeden dodatkowy kolor i 2-3 wielkości czcionki. Zbyt udziwniony tekst też trudno się czyta.

Pisanie a pozycjonowanie

To ile tekstu i jakiej jakości znajduje się na stronie ma wpływ na to, jak stronę postrzegają roboty Googla. Dlatego zadbajmy o nie trochę, nie zapominając oczywiście o czytelnikach. Przede wszystkim Google nie lubi stron, które zawierają mało treści oraz takich, których treści zostały skopiowane. Tych pierwszych może w ogóle nie zauważyć, a te drugie może zablokować. Jeżeli chcesz, aby googlowskie roboty odnalazły Twoją stronę w gąszczu innych, ułatw mu to. Możesz to zrobić na wiele sposobów, o których szerzej pisałam we wpisie Pozycjonowanie = dbanie.

Co było pierwsze: tekst czy grafika?

Dla mnie zawsze tekst. W ten sposób prowadzę również prace nad wszystkimi projektami. Punktem wyjścia do pracy nad nową stroną WWW jest tekst. Wiedza o tym, jaki jest długi, co w nim jest najważniejsze a co drugorzędne, pozwala tak przygotować grafikę, aby wspierała treść i pracowała na jej korzyść.

Nie zostawiaj byków

Korekta nie sprowadza się tylko do poprawienia przecinków i sprawdzanie reguł pisowni rz/ż. Oddając tekst do przeczytania osobie trzeciej, sprawdzasz także, czy jest on jasno i przystępnie napisany. Często jest tak, że sprawy dla nas oczywiste nie muszą takie być dla naszego odbiorcy. Osoba, która przeczyta Twój tekst z pewnością takie niuanse wyłapie. Dlatego zanim tekst znajdzie się ostatecznie na stronie WWW poproś koleżankę/męża/ wspólnika o przeczytanie. Ja również z chęcią przyjrzę się Twojemu tekstowi i poprawię kilka uciążliwych przecinków, wystarczy, że go do mnie wyślesz.

Odpowiednio przygotowane treści, napisane szczerze i autentycznie, zbudują Twój wizerunek w sieci. Pamiętaj, słowa mają moc! Wykorzystaj ją.