Pozycjonowanie = dbanie

Pozycjonowanie kojarzone jest często z nieetycznymi technikami, które mają wywindować stronę na jak najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Na szczęście Google systematycznie rozprawia się ze stronami, które swoją wysoką pozycję osiągają agresywnym pozycjonowaniem. Jeżeli to jest właśnie Twój plan na zaistnienie w sieci, to lepiej szybko z niego zrezygnuj.

Dzisiaj liczy się przede wszystkim jakość. Dlatego zadbaj o swoją stronę i systematycznie ją pielęgnuj w wymienionych poniżej obszarach.

1. Treści

Wyszukiwarka Google lubi strony zawierające dużo słów. Cały czas doskonali swoje metody, aby wyszukiwać te strony, które najlepiej odpowiadają na zapytania internautów. Jeżeli chcesz, aby Twoja strona była wartościowa dla robotów Googla, zaangażuj się przede wszystkim w przygotowanie wartościowych treści, które się na niej znajdą. Treści, które będą odpowiadać na zapytania i problemy internautów. W trakcie pisania zwróć uwagę na kilka spraw:

  • 1500 znaków ze spacjami to zalecana ilość tekstu na każdej zakładce;
  • umieszczaj w tekście słowa kluczowe. Dobrym rozwiązaniem jest umieszczanie jednej grupy słów kluczowych na jednej zakładce;
  • wyróżniaj słowa kluczowe. Możesz to robić na wiele sposobów:

– umieszczać je w nagłówkach H1, H2 itd.
– umieszczać je w adresie URL danej zakładki
– zaznaczaj słowa kluczowe w tekście, używając pogrubień czy punktorów

  • pamiętaj, aby umieścić także tekst na stronie głównej. Jeżeli na stronie startowej znajduje się tylko sama grafika, taka strona jest wtedy bezwartościowa dla Googla.

2. Tytuł i opis strony

Jeżeli jesteś na etapie tworzenia strony WWW, pamiętaj o dodaniu tytułów i opisów do każdej zakładki. Jeżeli posiadasz już stronę, sprawdź, czy masz wprowadzone odpowiednie opisy.

Tytuł strony (title) to pierwsza linijka tekstu (nagłówek) który wyświetla się w wynikach wyszukiwania. Jest to pierwsza rzecz, na którą natrafiają roboty Googla dobierając strony do zapytania internautów. Jest to też główny element wyników wyszukiwania, na który zwracają uwagę internauci. Dlatego w tytule strony umieść główne słowo kluczowe, najlepiej charakteryzujące Twoją działalność.
Swój indywidualny tytuł powinna też posiadać każda zakładka. Wtedy tytuł powinien się odnosić tylko do treści, znajdujących się na danej zakładce.
Tytuł strony powinien zawierać do 70 znaków.

Opis strony (meta description) w wynikach wyszukiwania wyświetla się zaraz pod tytułem. I chociaż nie ma on zasadniczego znaczenia dla robotów Googla, to pozwala zaprezentować w kilku słowach swoją działalność i zachęcić użytkowników do wejścia na stronę.
Tak samo jak w przypadku tytułu, opis strony warto dodać na każdą podstronę.
Jeżeli nie dodasz opisu Google zrobi to za Ciebie, wybierając fragment tekstu ze strony, który według niego najlepiej odpowiada na zapytanie internauty. A prawda jest taka, że nawet jeżeli dodasz opis, to Google czasami uznaje, że inny fragment tekstu jest lepszy i sam zmienia opis. Na to akurat nie mamy wpływu.
Opis strony powinien zawierać od 70 do 160 znaków.

Jak dodać tytuł i opis strony?
Jeżeli posiadasz stronę na Wordpresie, trzeba zainstalować odpowiednią wtyczkę do SEO. Jeżeli Twoja strona nie jest oparta na żadnym systemie zarządzania treścią zmiany należy wprowadzić w kodzie strony. Jeżeli czujesz, że sobie z tym nie poradzisz, poproś o pomoc swojego informatyka lub skontaktuj się ze mną.

3. Dbaj o ruch na stronie

Google nie lubi stron, na których nic się nie dzieje. Najlepszym sposobem na stały dopływ świeżych treści jest prowadzenie bloga. Pamiętaj tylko, aby był on prowadzony w domenie strony, czyli jego adres musi wyglądać tak: nazwafirmy.pl/blog. Blog prowadzony w subdomenie (blog.nazwafirmy.pl) będzie traktowany jako osobna strona i nie wpłynie na pozycję całej strony.
Dbaj o swoich internetowych gości. Umożliwiaj im dodawanie komentarzy w możliwie najłatwiejszy sposób. Nie traktuj potencjalnego czytelnika jak spamera. Pewnie, że tacy też się znajdą. Ale ważniejsze jest, aby zachęcać do komentowania. Nie zapomnij też zostawić swojej odpowiedzi pod każdym komentarzem, który pojawił się na Twoim blogu. Doceń swojego czytelnika.

4. Pamiętaj o użytkownikach mobilnych

Jeżeli przeglądasz internet na smartfonie Google o tym wie i w pierwszej kolejności wyszukuje strony, które można przeglądać z poziomu telefonu. Aby strona była dostępna z poziomu urządzeń mobilnych (smartfon, tablet, notebook) musi być responsywna, albo posiadać wersję mobilną. Czym to się różni?

  • Strona responsywna to taka, która dostosowuje się do rozdzielczości. Jest to jedna strona, z jednym adresem URL, tymi samymi treściami i szatą graficzną (które można ewentualnie ukrywać na telefonie).
  • Wersja mobilna strony zakłada przygotowanie osobnej strony w osobnej domenie (zazwyczaj przyjmuje taką postać: m.nazwafirmy.pl).

Jeżeli chcesz sprawdzić, jak Twoja strona wygląda na różnych urządzeniach przenośnych, Google przygotowało do tego odpowiednie narzędzie.

5. Wartościowe linki

Wymiana wartościowych linków – najtrudniejsze zagadnienie zostawiłam na sam koniec. Według kryteriów Googla wartościowe strony to te, do których prowadzą linki z innych stron. Świadczy to o tym, że strona jest popularna wśród użytkowników, a tym samym wartościowa. Trudno się z tym nie zgodzić. Ale co zrobić w sytuacji, kiedy dopiero zaczynamy swoją przygodę w sieci i nikt jeszcze nie wie o naszym istnieniu, lub działamy w branzy, w której trudno o zaangażowanie internautów? Wtedy z pomocą przychodzą katalogi stron internetowych, na których można opisać swoją stronę i podać link do niej prowadzący. Wiadomo, że nie jest to idealne rozwiązanie ale myślę, że w niektórych sytuacjach jest ono najlepsze z dostępnych.

Pierwsza strona wyników wyszukiwania stała się magicznym miejscem, w którym każdy chce się znaleźć, nawet za wszelką cenę. I ciągle zdarza się znaleźć tam strony, których jakość, a szczególnie zawartość merytoryczna, pozostawiają wiele do życzenia. A gdyby tak najpierw skupić się na jakości strony WWW, a dopiero potem na jej pozycji w wynikach wyszukiwania? Wtedy pojawi się naturalny ruch na stronie i stali bywalcy, którzy są dużo cenniejsi niż pozycja w Top 10.

A jak to jest u Ciebie? Czy znalezienie się w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania jest istotne dla rozwoju Twojego biznesu?

  • http://www.szkolymocy.pl Barbara

    Aniu, przeczytałam jednym tchem, bo staram się dbać, aby wtyczka SEO dała mi „zielone światło”. Dzięki trzymaniu się tej zasady po 3 miesiącach pisania bloga jestem na 1 stronie wyników dla zapytania „kurs online dla rodziców”. Bez żadnych czary mary, tylko właśnie dbając! Dziękuję za ten artykuł, róża do mnie przemawia. Będę o tym pamiętać!

    • http://www.annamatecka.pl/ Anna Matecka

      Dokładnie tak Basiu. Dobre treści + słowa kluczowe wpisane w odpowiednie miejsce dają rewelacyjne efekty:) Ale najważniejsze jest zaangażowanie właściciela strony!:)

  • Pingback: Jak przygotować teksty na stronę WWW | Anna Matecka()